Δευτέρα, 27 Ιουλίου 2015

Η αλυσίδα Lidl και η δράση της στην ελληνική οικονομία


Η Γερμανική Αλυσίδα Σούπερ Μάρκετ Lidl, ανήκει στην μεγάλη εταιρεία λιανικής του ομίλου Schwarz. Αυτός ο όμιλος  ελέγχεται από μια αρκετά πλούσια οικογένεια της Γερμανίας, η οποία έλαβε χρηματοδότηση σε μορφή δανείου για την επέκτασή της στην Ευρώπη από την Παγκόσμια Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα, Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ).




Αυτή η εταιρεία, χρηματοδοτήθηκε από φορολογούμενους πολίτες και έχει ρητή εντολή να αυξήσει την τοπική ανάπτυξη των χώρων που δραστηριοποιείται. Παράλληλα, η Παγκόσμια Τράπεζα έχει επίσης μια πρόσθετη, ειδική εντολή, να μειώσει την παγκόσμια φτώχεια.

Οι τράπεζες δήλωσαν, πως η χρηματοδότησή τους, για τα Lidl, θα βοηθήσει την εταιρεία να επεκταθεί σε όλη την Ευρώπη, θα δημιουργηθούν αρκετές θέσεις εργασίας, καθώς το άνοιγμα αυτών των νέων αγορών για τους τοπικούς παραγωγούς θα φέρουν «καλής ποιότητας τρόφιμα με οικονομικά προσιτές τιμές υπέρ των φτωχών καταναλωτών.

Ωστόσο, αυτοί οι ισχυρισμοί δεν ισχύουν ως προς τις θέσεις του “Εθνικού Μετώπου” του μοναδικού, Ελληνικού, πολιτικού κόμματος όπου τα στελέχη, εργάζονται ακατάπαυστα για το Εθνικό Συμφέρον.

Αυτοί οι ισχυρισμοί, επίσης, δεν ισχύουν και για κάποιες συνδικαλιστικές οργανώσεις και ομάδες ανάπτυξης, όπως η Luiz Vieira, συντονιστής του Bretton Woods Project, μια βρετανική ΜΚΟ που παρακολουθεί την Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία δήλωσε πως: "Αυτή η ιδέα, για μια εισφορά κεφαλαίου σε πολυεθνικές, αναγκαστικά δεν θα οδηγήσει σε μια ορθή και βιώσιμη ανάπτυξη και πως έχει επανειλημμένα αποδειχθεί ψευδείς τα τελευταία 20 χρόνια."

Η πρόεδρος του τμήματος λιανικής του συνδικάτου Αλληλεγγύη της Πολωνίας, κα Alfred Bujara, είπε πως: "Το άγχος και ο εκφοβισμός είναι πολύ υψηλός στους εργαζομένους των Lidl, από τους διαχειριστές του.

Ο Όμιλος Schwarz, ο οποίος ξεκίνησε το 1930 ως χονδρεμπορικός τροφίμων στη Γερμανία, είναι τώρα μία από τις μεγαλύτερες και ταχύτερα αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις λιανεμπορίου στον κόσμο, και ο επικεφαλής του ο κ. Dieter Schwarz, ο οποίος είναι ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο, με έσοδα αξίας περίπου 21 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, υπάρχουν σήμερα περισσότερα από 600 καταστήματα Lidl, όπου οι πωλήσεις τους είναι στα ύψη.

Στην Ελλάδα, η εταιρεία Lidl, έχει περισσότερα από 220 καταστήματα και το προσωπικό σε ολόκληρη την Ελλάδα ανέρχεται σε περισσότερους από 4.000 εργαζόμενους.

Ο πρόεδρος της Lidl Hellas, είναι ο Γκέοργκ Κρόελ, ο οποίος είναι ο άνθρωπος που εν μέσω της οικονομικής κρίσης, μετέτρεψε την Lidl, σε μια από τις ισχυρότερες αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ στην Ελλάδα.

Τη στιγμή που αρκετές επιχειρήσεις έβαλαν λουκέτο ή αποχώρησαν από τη χώρα, η διοίκηση της εταιρείας άρπαξε την ευκαιρία που της δόθηκε και ύστερα από δεκαεπτά χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά κατάφερε να κάνει εκ νέου αισθητή την παρουσία της.

Αναπροσάρμοσε την πολιτική της ακολουθώντας μια επιθετική στρατηγική στο θέμα των τιμών και διευρύνοντας την γκάμα των προϊόντων της, άλλαξε το προφίλ της και απέκτησε ένα ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα. Στην Πατρίδα μας οι Γερμανοί υλοποιούν επενδύσεις 130 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς δύο νέα κέντρα αποθήκευσης και διανομής τίθενται σε λειτουργία. Από αυτά θα εφοδιάζονται καταστήματα σε ολόκληρη την ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα.

Με το κέντρο διανομής στη Θεσσαλονίκη, ο Γκέοργκ Κρόελ, φιλοδοξεί να δημιουργήσει τη μεγαλύτερη αποθηκευτική εγκατάσταση της Lidl, σε όλη την Ευρώπη.

Η Lidl Hellas, ως ομόρρυθμη εταιρεία, δεν έχει την υποχρέωση να δημοσιεύει ισολογισμούς. Άρα ο κύκλος εργασιών της παραμένει άγνωστος και μόνο εκτιμήσεις μπορούν να γίνουν για τις δραστηριότητές της στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με δημοσίευμα σε οικονομική εφημερίδα το έτος 2005, η Lidl, τότε είχε συνολικό τζίρο περί τα 1 δισ. Ευρώ και κέρδη, της τάξεως των 100 εκατ. Ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι, ακόμα και τότε, που η κατάσταση στην ελληνική αγορά ήταν καλύτερη, και η απήχηση των εκπτωτικών σουπερμάρκετ μικρότερη, η Lidl, νικούσε κατά κράτος στον ανταγωνισμό με όλες τις υπόλοιπες αλυσίδες, καταγράφοντας διψήφιο ποσοστό κέρδους, εκεί που το μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους των υπολοίπων εταιρειών για τον κλάδο προσέγγιζε το 1,8%.

Για τo έτος 2011, κατατάσσετε στην 3η θέση, της συνολικής κατάταξης αλυσίδων σουπερμάρκετ, πίσω από τον Μαρινόπουλο και τον Βασιλόπουλο, καταγράφοντας τζίρο της τάξης 1,451 δισ. Ευρώ, ενώ ο Βασιλόπουλος 1,625 δισ. Ευρώ, φέροντας σημαντικές απώλειες σε σχέση με το 2010. Οι απώλειες, οφείλονταν στην αρνητική στάση του ελληνικού κοινού ως προς τις γερμανικές επιχειρήσεις, απόρροια της γενικότερης γερμανικής πολιτικής έναντι της Ελλάδας. Τότε, η εταιρεία καθιέρωσε συγκεκριμένες κινήσεις αποκατάστασης της εικόνας της, οργανώνοντας μια στρατηγική έμφασης στα ελληνικά προϊόντα.

Όσο για την κοινωνική υπευθυνότητα και τη στήριξη των ελληνικών προϊόντων, υπάρχουν έντονες υποψίες φοροδιαφυγής, καθώς μια εταιρεία με τζίρο άνω του δισ. Ευρώ, επιμένει, συνεχίζοντας να είναι ομόρρυθμη εταιρεία.

Η Τεράστια φοροδιαφυγή και παράλληλη τεχνητή αύξηση των τιμών στην Ελλάδα, κατά μέσο όρο 88% ακριβότερα απ’ ότι στη Γερμανία, διαφαίνεται μέσα από τις τριγωνικές (ενδοομιλικές)  συναλλαγές της εταιρείας Lidl. Το νομιμοφανές τέχνασμα που χρησιμοποιεί η γερμανική αυτή εταιρεία στην Ελλάδα είναι ότι, σε κάθε μαγαζί που ανοίγουν, ιδρύουν ξεχωριστή ομόρρυθμη εταιρεία. Αυτό γίνεται βέβαια για να μην υπόκεινται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία περί τριγωνικών (ενδοομιλικών) συναλλαγών, αφού με τις ομόρρυθμες εταιρείες ξεφεύγουν τους ελέγχους.

Αυτό είναι ένα τεράστιο θέμα φοροδιαφυγής, που έχει πλέον πολύ μεγάλη σημασία και ουσία σε μια χώρα που μαζεύει μακαρόνια και ρύζια στα καρότσια των σουπερμάρκετ για τους μη έχοντες, και τα συσσίτια της Εκκλησίας. Το κυριότερο όμως είναι ότι δεν μπορούν αν ελεγχθούν με το σύμπλεγμα εκατοντάδων ομόρρυθμων εταιρειών με τις ενδοομιλικές συναλλαγές τους.

Αν έχετε ψωνίσει από το Lidl, και έχετε μία απόδειξη φυλαγμένη, θα παρατηρήσετε ότι επάνω λέει: «LIDL και ΣΙΑ Ο.Ε.» και ακολουθεί η διεύθυνση του καταστήματος. Δεν είναι μάλιστα σκέτη ομόρρυθμη εταιρεία, είναι και ΣΙΑ. Έτσι έχει και έναν δεύτερο συνέταιρο, φυσικό πρόσωπο, αλλά ετερόρρυθμο εταίρο, δηλαδή χωρίς ευθύνη. Οπότε έτσι φτιάχνει με διαφορετικά άτομα διάφορα εταιρικά σχήματα για να κάνει τη διαφορά από μαγαζί σε μαγαζί. Οπότε κανένα κατάστημα Lidl, δεν μοιάζει εταιρικά με το διπλανό του Lidl!

Όπως είναι γνωστό, η νομοθεσία για τις ενδοομιλικές σέρνεται από το 2011, αλλά αυτή αφορά κανονικές εταιρείες, πολυεθνικές με μητρική και τα τοπικά υποκαταστήματά της.
Υπάρχουν επίσημες καταγγελίες, ότι η Lidl, πωλεί ακριβότερα τα ίδια προϊόντα στην ελληνική αγορά, απ’ ό,τι στη Γερμανία και σε άλλες αγορές του εξωτερικού. Υπάρχουν, επίσης, επίσημες καταγγελίες ότι η Lidl, απορροφά την έκπτωση ΦΠΑ που γίνεται στις παραμεθόριες περιοχές, και πωλεί τα προϊόντα της με την ίδια τιμή που πωλούνται στην ελληνική ενδοχώρα. Επίσης, είναι όσα καταγγέλλουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στα ελληνικά καταστήματα Lidl.

Για «σύγχρονη γερμανική κατοχή» κάνουν λόγο οι εργαζόμενοι των γερμανικών συμφερόντων Σούπερ Μάρκετ Lidl, οι οποίοι το τελευταίο διάστημα καταγγέλλουν καταχρηστικές απολύσεις, ατασθαλίες και αυθαιρεσίες. «Οι πιέσεις που δεχόμαστε μας οδήγησαν στην πρώτη πανευρωπαϊκή απεργία στο υποκατάστημα της Αφύτου Χαλκιδικής», σχολιάζουν εργαζόμενοι και κάνουν λόγο για οργανωμένο σχέδιο εξόντωσης των συνδικαλιστών και των υπαλλήλων εκείνων που εργάζονται στην εταιρεία από την πρώτη στιγμή που δραστηριοποιήθηκε στην Ελλάδα. Την ίδια ώρα, και ενώ τα συγκεκριμένα Σούπερ Μάρκετ εξαιτίας των φθηνών τους προϊόντων προσελκύουν όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού, δημοσιεύματα στο παρελθόν ανέφεραν πως ο πρώην πρόεδρος του ΕΦΕΤ, εξαναγκάστηκε σε παραίτηση μετά από πιέσεις, καθώς συγκεκριμένη ανακοίνωση που εξέδωσε για μολυσμένη παρτίδα κρεάτων που εντοπίστηκε στην εν λόγω αλυσίδα σούπερ μάρκετ, προκάλεσε δυσαρέσκεια στο Γερμανό επενδυτή.

Η εταιρεία, θέλοντας να ενισχύσει την καλή της εικόνα προς τους πελάτες της, προβαίνει σε διάφορες ενέργειες δωρεών, όπως για παράδειγμα στο Χαμόγελο του Παιδιού, όταν από την άλλη μεριά καθημερινά σβήνει το χαμόγελο από τα πρόσωπα των εργαζομένων της που με προσχηματικούς λόγους απολύει. Δωρεές που βγαίνουν από τις πλάτες των εργαζομένων που δέχονται αφόρητες πιέσεις χρόνου διεκπεραίωσης των εργασιών, που τους ανατίθενται αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση που εξέδωσε το Σωματείο Εργαζομένων της Lidl Hellas, των περιφερειών Γέφυρας-Τρικάλων.

Μιλώντας ο πρόεδρος του σωματείου, Δημήτρης Τσίρκας, τονίζει πως «η εργοδοσία αναγκάζει υπαλλήλους μερικής απασχόλησης να δουλεύουν για δέκα και δώδεκα ώρες. Οι άνθρωποι αυτοί δεν μπορούν να προγραμματίσουν τις υπόλοιπες δραστηριότητες που τυχόν έχουν. Σε περίπτωση που αρνηθούν, τότε απειλούνται με απόλυση» υπογραμμίζει και διευκρινίζει πως «παρά την κακή συμπεριφορά των προϊσταμένων, η εταιρεία είναι εντάξει στις υποχρεώσεις της!»

Έχουν κάνει τα ωράρια λάστιχο. Αν και είναι μια από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις της χώρας, εφαρμόζει πολύ σκληρότερες συνθήκες από ό,τι οι Έλληνες επιχειρηματίες αναφέρει ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Χαλκιδικής Άγγελος Πράτσας, ενώ ο γενικός γραμματέας του Σωματείου Εργαζομένων Lidl Hellas, Θωμάς Μπάνας, κάνει λόγο για τρομοκρατία και καταπίεση των εργαζομένων στα υποκαταστήματα Lidl».

Απέναντι σε όλα αυτά, αξίζει να παραθέσουμε και την απάντηση της εταιρείας, που συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο, πιστεύοντας ότι δίνει εξηγήσεις: Από την πλευρά της η Lidl Hellas, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει πως «αποδεχόμαστε φυσικά το δικαίωμα των εργαζομένων για απεργία, δεν μπορούμε όμως να αποδεχτούμε λανθασμένους ισχυρισμούς. Σύμφωνα με τις εσωτερικές μας οδηγίες, η τήρηση των αρχών εργασίας αποτελεί μέγιστη απαίτηση για όλα τα στελέχη μας. Οι παραβάσεις ελέγχονται και τιμωρούνται», συνεχίζει η ανακοίνωση και καταλήγει: «Είμαστε και μια από τις λίγες ελληνικές εταιρείες που πραγματοποιεί σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω εξωτερικών ινστιτούτων, έρευνες μέτρησης της ικανοποίησης των συνεργατών μας. Σύμφωνα με τις έρευνες αυτές, η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων μας είναι ιδιαίτερα ευχαριστημένη με τις συνθήκες εργασίας».

Συνεχείς καταγγελίες αναφέρονται για αλλοιωμένα προϊόντα. Ενδεικτικά, σας παρουσιάζουμε σχετικές καμπάνες του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), που πέφτουν βροχή στα Σούπερ Μάρκετ Lidl, που εξαιτίας των φθηνών προϊόντων που πωλούν προσελκύουν όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Αναφέρουμε πρόστιμο τεσσάρων χιλιάδων ευρώ που επιβλήθηκε σε υποκατάστημα, που βρίσκεται στο 14ο χλμ Θεσσαλονίκης - Μηχανιώνας, για κατοχή μη κανονικών τροφίμων. Σε υποκατάστημα της Κομοτηνής ο ΕΦΕΤ, επέβαλε πρόστιμο ύψους 35.000 ευρώ για την ύπαρξη μολυσμένων με το στέλεχος e-coli κιμά βοδινού κρέατος. Επίσης, ο ΕΦΕΤ, στο παρελθόν ζήτησε την ανάκληση μανιταριών, τα οποία δεν είχαν υποστεί επαρκή θερμική επεξεργασία, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αποκλειστεί η ανάπτυξη μικροοργανισμών και κατά συνέπεια να υφίσταται πιθανός κίνδυνος για τη δημόσια υγεία…

Υπάρχουν εκατοντάδες αναφορές και καταγγελίες και σε όλες της ευρωπαϊκές χώρες όπου δραστηριοποιείτε η εν λόγω εταιρεία!

Πρωτοσέλιδα εφημερίδων έκαναν αναφορές στην εταιρεία ότι έχει απαγορευτεί, στο πολωνικό προσωπικό στη Σκωτία, να μιλούν τη μητρική τους γλώσσα.

Ο καθηγητής Jan Czarzasty, από την Σχολή Οικονομικών της Βαρσοβίας, δήλωσε πως: «το ποσό του δημόσιου χρήματος που ο Όμιλος Schwarz είχε λάβει ήταν συγκλονιστικό. Παντού όπου ανοίγουν νέα καταστήματα, υπάρχουν ιστορίες που έρχονται στην επιφάνεια σχετικά με τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων».
Στην Πολωνία, η Lidl, υπήρξε στο επίκεντρο των επαναλαμβανόμενων διαδηλώσεων από τους εργαζομένους της. «Είμαστε καταπονημένοι, κάνουμε τη δουλειά που πρέπει για να κάνουν αρκετά περισσότεροι εργάτες», δήλωσε ο Λούκας, ένας εργαζόμενος σε νυχτερινή βάρδια σε αποθήκη Lidl, ο οποίος δεν ήθελε να δώσει το επώνυμό του. Είπε ότι οι καρποί του έχουν πρηστεί και έχει μώλωπες στο δέρμα του από τη συσκευασία και την από συσκευασία των βαριών φορτίων φρούτων και λαχανικών. «Οι άνθρωποι φοβούνται να χάσουν τη δουλειά τους και είναι επικίνδυνο να μιλούν για το θέμα».

Το Εθνικό Μέτωπο, πιστεύει πως οι Έλληνες καταναλωτές θα πρέπει να σταματήσουν να αγοράζουν τα ακριβά στο σύνολο τους και αμφίβολης ποιότητας, προϊόντα, της Γερμανικής Αλυσίδας Lidl Hellas, για όλους τους προαναφερθέντες ανωτέρω λόγους.

Στην περίπτωση, κάποιων συγκεκριμένων προσφορών όπως τα μακαρόνια των 33 λεπτών του Ευρώ, αυτές επιβαρύνουν το εργατικό προσωπικό της εταιρείας καταπατώντας το εργατικό νομικό κατεστημένο…

«Οι Έλληνες αγοράζουν μόνο, ελληνικά προϊόντα, από ελληνικά καταστήματα, ελληνικών συμφερόντων»


Βασίλειος Πετρομιχελής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου